15 aprilie 2008

Secrets of Potty Training

A-ti invata puiul sa faca “la olita”, in locul exact pe care l-ai desemnat tu pentru acest tip de “activitate” poate reprezenta un adevarat razboi al nervilor. Ca sa fii pregatit/a ai nevoie de urmatoarele arme:


  1. Rabdare
  2. Consistenta in actiuni
  3. Pet pads
  4. Lavete
  5. Esenta de vanilie
  6. Rabdare

Catelul poate fi invatat sa faca “la olita” prin trei metode.


Prima consta in supravegherea lui constanta in primele zile/saptamani (varianta pe care am ales-o eu) pentru a vedea cand trebuie sa-si faca treburile, pentru a putea fi indrumat catre locul corespunzator. Mai multe despre aceasta metoda, putin mai incolo.


Cea de-a doua varianta, preferata de cei care nu pot sta cu cainele 24/24 consta in tapetarea podelei unei incaperi (cea desemnata ca “locuinta” a catelusului) cu ziare, pentru ca la inceput catelul sa poata avea “accidente” fara a-ti afecta covorul sau piesele de mobilier. Treptat, cainele isi va alege o zona “preferata” pe post de olita, si atunci zona tapetata cu ziare se restrange, pana cand aceasta se rezuma doar la un singur ziar. Bineinteles, pot exista “regrese” in acest tip de demers, atunci cand, chiar daca catelul a facut cuminte in acelasi loc pentru o perioada de cateva saptamani, incepe sa faca din nou la intamplare. In nici un caz nu trebuie sa-l certi daca se intampla asa ceva. E doar semnul ca retragerea ziarelor s-a produs prea repede si catelul mai are de invatat. Metoda aceasta pe larg o gasiti in acest articol.


Cat despre cea de-a treia metoda de a invata un caine sa-si faca treburile intr-un loc special desemnat, numita in engleza “the crating method”, nu sunt deloc de accord cu ea, cu atat mai putin atunci cand vine vorba despre un pui de Chihuahua. Aceasta metoda are la baza ideea de a-ti tine catelul inchis intr-o “cusca” de interior, unde ar trebui sa se obisnuiasca cu singuratatea, si, mai mult decat atat, cu ideea de a nu-si face treburile in interior (oricum cusca se recomanda sa fie cat mai mica, astfel incat cainele san u se simta comfortabil sa faca in ea), ci afara. Tare as fi eu curioasa sa vad un prapadit de Chihuahua de 400 de grame intr-o cusca, obligat sa-si faca treburile afara. Desi sunt total impotriva acestei metode a a-t educa cainele, mai multe detalii despre ea, gasitit aici.


Cum am invatat-o eu pe Lily sa faca “la olita”? Simplu. Am supravegheat-o aproape in continuu in primele doua saptmani cat am stat impreuna. Si, cam odata la 45 de minute, sau, si mai simplu, dupa fiecare data cand manca, bea, se juca putin mai active sau se trezea din somn, ma asiguram ca o duc la olita. Mai erau momente in care, pur si simplu, o vedeam ca priveste dezorientata in jur, si stiam ca isi cauta un loc. Iar daca se intampla sa faca “pe langa”, stiam ca nu era vina ei (pentru ca ea nu facea diferenta), ci vina mea, pentru ca nu fusesem suficient de atenta cu ea.


Nu am strigat niciodata la Lily in timp ce o educam sa “faca la olita”. In primul rand pentru ca, cum am mai spus, stiam ca nu e vina ei, si in al doilea rand pentru ca majoritatea cainilor, si Chihuahua cu atat mai mult, reactioneaza mult mai bine la laude si la cuvinte calde decat la cearta.


Daca se intampla ca Lily sa faca pe covor si o observam abia in timp ce facea, sau dupa, nu spuneam nimic, stergeam “accidentul” cu laveta, si apoi dadeam cu putina aroma de vanilie (din aceea care se pune in prajituri) pe locul respectiv. Asta este un truc pe care l-am invatat dintr-o revista de specialitate: daca stergi, pur si simplu, zona in care puiul s-a “scapat”, mirosul nu va disparea in totalitate, si puiul tinde sa se intoarca acolo. Aroma de vanilie este suficient de puternica incat sa acopere suficient “mireasma”, iar cainele nu va reveni in acelasi loc.


Recunosc, mi se mai intampla chiar si acum ca, in anumite zile, Lily sa faca pe langa scutec, dar nu-mi fac nicio grija: pana la 6 luni cateii nu stiu sa-si controleze vezica, asa ca trebuie sa fie intampinati cu rabdare.


Mai multe articole utile pe aceasta tema:


-Housetraining your Puppy


-The Key to Successful Housetraining Is Prevention, Not Punishment


-Housetraining Made Easy


Va recomand, de asemenea, sectiune de Housetraining de pe site-ul Dr. P’s Dog Training.


Niciun comentariu: