18 martie 2008

To Chihuahua or not to Chihuahua?

Prima insemnare despre alegerea si cresterea unui caine Chihuahua este, in mod ironic, despre a alege sau nu aceasta rasa. Inainte de a face marele pas si de a comanda un pui de Chihuahua de la o crescatorie, ar fi bine sa ai in vedere cateva elemente.


Daca iti doresti un caine care sa:


- apartina celei mai mici rase din lume

- fie foarte usor de transportat

- fie ieftin de intretinut (din perspectiva hranei)

- fie extreme de iubitor si posesiv

- fie cel mai longeviv din lume (intre 15 si 18 ani, dar foarte multe exemplare depasesc 20 de ani)

- aiba o multitudine de culori si tipuri de blana

- fie amuzant

- nu aiba nevoie de multa miscare

- fie un excelent caine de paza


…atunci un Chihuahua ar putea sa fie alegerea perfecta pentru tine


Pe de alta parte, inainte de a achizitiona un astfel de prieten blanos, gandeste-te si daca esti gata sa faci fata urmatorelor probleme:


- Chihuahua au oasele foarte fragile si si le pot rupe usor

- Sunt foarte greu de convins sa nu-si faca treburile in casa, mai ales daca afara ploua sau este frig

- Au un temperament foarte instabil

- Tind sa fie foarte galagiosi si chiar agresivi cu strainii sau cu alti caini


…daca raspunsul este NU, atunci poate ar trebui sa iei in considerare un Cocker sau un Golden Retriever.


Iar daca, in pofida celor de mai sus, ai decis sa adopti un adorabil puiut de Chihuahua, ar fi bine sa iei in considerare provocarile carora va trebui sa le faci fata.


  1. Fragilitatea: acesti caini sunt mult mai sensibili decat iti poti inchipui. Poti sa rupi coloana vertebrala a unui pui de Chihuahua daca dimineata cand cobori din pat nu te uiti cu grija unde calci. De asemenea, trebuie sa fii atent/a sa nu te asezi pe patura sau perna inainte de a te asigura ca puiul tau nu s-a ascuns sub ea, la caldura: rezultatul unui asemenea act poate fi fatal. Dar Chihuahua se pot rani si ei insisi, sarind de pe piese de mobilier. Catelusa mea, Lily Allen, are prostul obicei de a sari de pe canapea sau de pe fotoliu, si, pe cat posibil, incerc sa o dezvat sa faca asta. Toate aceste avertismente nu inseamna decat un singur lucru: atunci cand decizi sa aduci un Chihuahua in familie, iti asumi o mare responsabilitate: aceea de a-l urmari permanent pentru a te asigura ca este in afara oricarui pericol. E inutil sa precizez ca nu il vei tine decat in lesa atunci cand iesiti la plimbare. Nu de alta, dar un caine de talie mare poate apuca un Chihuahua si ii poate rupe gatul dintr-o simpla scuturatura.
  2. Copii / alte animale : In pofida aspectului lor dragalas si al marimii atat de mici, cainii din aceasta rasa nu sunt potriviti intr-o casa unde sunt si copii, cu atat mai mult daca acestia sunt mici. Majoritatea cainilor Chihuahua nu suporta tipetele si miscarile bruste ale copiilor, mai ales atunci cand devin victime in joaca acestora (sunt calcati, scapati din brate, stransi prea tare etc.). Rezultatul: devin stresati, tematori si chiar agresivi. Tot astfel, daca mai ai in familie alte animale, care nu sunt tot caini Chihuahua, sansele ca noul venit sa se inteleaga bine cu acestea sunt foarte mici. De obicei, Chihuahua accepta in jur doar cateii din aceeasi rasa cu ei. Situatia ar fi mai buna daca si celelalte animale sunt tot pui sau daca dresati noul membru de foarte mic, ceea ce necesita mult timp si rabdare.
  3. Probleme cu “olita”: Majoritatea dresorilor de caini considera ca Chihuahua au un loc bine-meritat in top 10 “cel mai greu de invatat sa faca afara” caini. Totul e cu atat mai complicat cu cat in primele 3 luni acesti caini nu au voie sa paraseasca locuinta (pana nu isi termina toate vaccinurile), iar odata obisnuiti sa faca intr-un loc special din interior (ceea ce este in sine o mare realizare), vor fi foarte greu de convins sa mearga afara. Solutia este un dresaj consistent si continuu.
  4. Temperamentul instabil: Cum spuneam si mai sus, daca iti doresti un caine cuminte si ascultator, un Golden Retriever sau un Collie e ideal. Chihuahua nu numai ca pot fi foarte manipulativi (si vor incerca orice li se pare ca este permis), dar au de multe ori si probleme de comportament (latra in continuu si pe oricine, musca strainii, sunt neascultatori). Aceste probleme pot fi solutionate numai printr-un dresaj timpuriu si sustinut.
  5. Latura financiara: Chiar daca la avantajele detinerii unui astfel de caine am enumerate si costurile scazute ale intretinerii sale, din perspectiva hranei consumate, in realitate lucrurile sunt putin mai complicate. In primul rand, deoarece nu au voie sa iasa din casa in primele 3 luni de viata, vor fi nevoiti sa-si faca treburile la “olita”, intr-un loc desemnat de dvs pentru aceasta activitate. Inainte sa o aduc acasa pe Lily, i-am cumparat o litiera pentru pisici si niste granule speciale. Pe langa faptul ca abia cand am primit-o am realizat ca nu poate “urca” in litiera (si alesesem special cea mai mica litiera!), veterinarul m-a anuntat ca acele granule pot fi daunatoare pentru plamanii ei. Cand i-am sugerat varianta ziarelor, mi-a spus ca acestea sunt toxice, si asa am aflat de existenta asa-numitelor “pet pads”, niste scutece pentru animale, care se pun intr-un loc din casa, unde animalul va fi invatat sa mearga. Pe langa faptul ca absorb mirosul, sunt excelente si in a absorbi urina. Singurul lor dezavantaj este pretul: la 3 lei un scutec, schimbat odata la 2 zile timp de 3 luni, fa si tu un calcul…In afara de aceste cheltuieli, mai sunt si vaccinurile, care costa 50 de lei, si trebuie facute odata la 2 saptamani, pana cand catelul implineste 16 saptamani. La toate astea se mai adauga si alte cheltuieli, in eventualitatea nefericita in care cainele raceste, de exemplu. Desi este un caine modest in ceea ce priveste hrana, costurile cresterii lui pot fi destul de mari.


La final, trebuie sa tii cont si de urmatoarele:

Exista Chihuahua plini de energie si Chihuahua placizi, Chihuahua incapatanati sau cuminti, Chihuahua seriosi si adevarati clovni, gata oricand sa-si faca audienta sa rada prin giumbuslucurile lor, la fel cum sunt Chihuahua care urasc pe toata lumea de moarte cu exceptia stapanului lor si Chihuahua care iubesc pe toata lumea si pe oricine.


La fel ca orice viitoare mamica de Chihuahua, am sperat ca fetita mea va fi cuminte, ascultatoare si (spre rusinea mea, recunosc) mai putin energica. M-am trezit cu o petarda de energie si, pentru o vreme, n-am stiut cum sa-i fac fata. Insa cand am vazut cat e de draguta cu toata lumea, si cum toata lumea o iubeste la randul ei, mi-am dat seama ca prefer sa fie o explozie de dinamism sociabila si iubitoare, decat un caine placid si agresiv cu toata lumea.


Cand vei cumpara un pui de Chihuahua, nu vei putea stii niciodata dinainte cum va deveni cand va creste. Si cred ca tocmai aici sta frumusetea cresterii unui astfel de pui.


Daca ai nevoie de mai multe “dovezi” inainte de a te decide ce sa alegi, poti citi marturiile unor posesori de Chihuahua in legatura cu motivele pentru care au ales aceasta rasa. De asemenea, poti citi mai multe informatii asupra a ceea ce presupune sa alegi un astfel de caini. Nu in ultimul rand, aici gasesti un mini-chestionar pentru a afla ce rasa de caini ti se potriveste.


In urmatorul post voi discuta despre locul de unde este bine sa achizitionezi un pui si ce mancare si accesorii trebuie sa cumperi inainte de a-l aduce acasa.

3 comentarii:

Maryam spunea...

Buna! Foarte interesant articolul dvs. ...
Aseara am primit cadou un puiut de Chihuahua, un baietel superb.I-am pus numele Sayuri[desi este un nume de fetita...] Are 42 de zile...Nu are nici un vaccin facut. Toti cei pe care ii cunosc, care au experienta in ceea ce priveste acest "domeniu" mi'au spus ca nu trebuie sa ii fac nici un vaccin pana nu va implini 3 luni ... Este adevarat?
Va rog sa imi raspundeti pe adresa de e-mail babyface071@yahoo.it
multumesc :*

Anonim spunea...

Buna. Am si eu o mica problema... Am 16 ani si-mi doresc foarte, foarte mult un chiwawa... am cautat pe net tot ce se poate despre ei, cum trebuie ingrijiti, ce boli pot face, cum se pot trata,etc... Insa am o mica problema:parintii. Nu sunt de acord sa-mi ia un caine[chiar daca are marimea unui pui de pisica] si nu stiu cum sa-i conving. Sunt constienta ca daca plecam din tara nu-l putem lasa la oricine si restul, dar chiar imi doresc unul foarte mult. Imi poti da niste sfaturi? Sau, eu stiu, motive sa-i conving? Multumesc mult.

Anonim spunea...

imi place f mult de voi!am citit articolele d-voastra cred ca de vreo 12 ori!am o intrebare...cum m-as putea abona la blogul d-voastra ca sa vad tot timpul articolele noi...mi-ar place si mie sa am un catel chihuahua doar ca nu-mi permit unul,stiti cum e acum cu criza,si la noi in orasul nostru s-a deschis un mall acolo este un pet-shop animax cu un catel chihuahua care ata de mult ne iubeste si nimeni nu-l cumpara deoarece e f timid si nu vrea sa fie mangaiat sau asa,dora pe noi ne lasa!mi-ar place ata de mult sa-l am doar ca pretul e cam piperat vorba d-voastra....va pup